Nose Workkursus med Helena Lindhe og Britt Nylund - dag 2

Dag 2 på nose workkursus med svenske Britt Nyland og Helena Lindhe startede også med en gennemgang af dagen, der bød på: Tærskelsøg, tætsiddende søg, beholdersøg, køretøjssøg og et klasse 3 søg. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg tænkte, hvorfor i alverden vi dog skulle lave klasse 3 søg, når vi stadig er langt fra klasse 2, men mere om det senere. (Læs om dag 1 her)

Vores gruppe lagde ud med de tætsiddende søg, og her tog jeg Molly på - primært fordi jeg havde besluttet, at Selma skulle på til tærskelsøg senere på dagen.
Her talte vi om, hvordan duftkilderne blander sig, og hvordan Britt ville sætte startindlæringen op. Første søg var med en lavendelkilde og en eukalyptuskilde, som sad i forskellige højder. Molly fandt hurtigt den første og havde overraskende nemt ved at lokalisere nummer 2 også, hvilket jeg ikke havde forventet. 


En kilde øverst på bordbenet og en på trillebørens hjul (Karen og Joey i søg)


Næste søg var med to lavendelkilder, og selvom det lykkedes Molly at finde begge, var det langt sværere for hende - det kan der naturligvis være mange grunde til, eftersom det var et helt andet område, men det bekræfter mig i det smarte i at starte indlæringen af tætsiddende kilder med to forskellige dufte.


En kilde under bænken og en under skovlen


Næste emne var tærskelsøg, og her valgte jeg helt bevidst at tage Selma på, da hun har det med at styrte ind i området og søge som en lille tornado. Det skulle dog vise sig, at hun slet ikke havde så svært ved øvelsen, som jeg havde forventet.
Her taler vi om ren hjernevask: Hunden skal forvente, at der sidder en kilde max 1 meter inde i området, så den lærer at slå snuden til med det samme.
Der var sat tre ens søg op, hvor kilden sad på en træstamme til venstre lige efter startlinjen. Fidusen her er at holde igen i linen, så hunden ikke får lov at flyve ind i området, lave duften ekstra stærk og placere den i snudehøjde. Det virkede overraskende godt - Selma havde allerede duften fra startlinjen og strøg direkte over og markerede kilden.



Anni og Mynte laver tærskelsøg


Det sidste tærskelsøg lavede vi på lageret, hvor kilden igen var placeret lige indenfor til venstre. her skulle Selma lige en tur rundt om døren, udenfor døren og lidt mere rundt, men der var ikke tvivl om, at hun godt vidste, at kilden var placeret i starten af søget.
Nu skal der "bare" hjernevaskes og generaliseres.


Kilden var placeret i et rør i spanden til venstre for indgangen


Efter frokost var der introduktion til klasse 3 søget, der ville foregå én og én indendørs, mens der udendørs ville være beholder- og køretøjssøg i ventetiden.

Jeg valgte at tage Selma på til klasse 3 søget og Molly til beholder- og køretøjssøg ud fra den betragtning, at jeg ville spare Selma lidt på dag 3, hvor vi skulle direkte videre til HTM/FS-træning. Derfor skulle hun have lov at få udfordringen og det forventeligt noget mere trættende søg - mere om det senere.

Der var sat tre beholdersøg ud - et hvor Helena stod og to til selvtræning.
Der er ikke så meget at sige om det første, hvor jeg gerne ville se, hvordan Molly griber det an på egen pote - når beholderne står i rækker, er hun meget systematisk, hun gik direkte hen og valgte den rigtige række, op til beholderen og markerede den.


Beholdersøg med plastbeholdere


Næste beholdersøg var med sokker lagt ud i et kryds. Her var to kilder, Molly gik ad det ene "ben", markerede første kilde, tog den på tværs direkte hen til næste kilde - ikke så meget at sige der heller, udover at hun syntes, det var lidt mærkeligt at skulle markere på en sok...


Beholdersøg i et X med sokker


Sidste beholdersøg var med elektronik og en enkelt kilde. Molly gik ind, begyndte at søge, vendte sig om og kiggede på mig, som om hun spurgte: "Really???", søgte videre, fandt kilden og markerede også den lige så fint.


Beholdersøg med fjernbetjeninger, mobiler og gps´er


Dernæst var der to køretøjssøg, hvor Helena igen stod ved det første, og det næste var selvtræning. Igen er der ikke så meget at sige - Molly fandt og markerede de to gange to kilder superfint.


Køretøjssøg


Da jeg godt kunne se på tiden, at der var god tid, før Selma og jeg skulle til i klasse 3 søget, valgte jeg at tage de to køretøjssøg med hende i ventetiden. Hun fandt også kilderne fint, men overraskede mig ved at hoppe op et par gange, hvilket hun ikke plejer at gøre.


Selma er klar til klasse 3 søg


Nu til klasse 3 søget:
Vi fik at vide, at der ville være tre rum med 0-3 kilder pr. rum, altså var tomme søg også en mulighed, og vi fik ikke at vide, hvor mange der var. Vi fik en max tid pr. rum, skulle søge det af, markere ved fund og melde færdig, når vi ikke mente, der var mere i rummet, hvorefter vi skulle videre til næste rum. Vi havde ikke prøvet tomme søg før, så det var jeg mest spændt på.

Indlæringen af tomme søg talte vi om ved samme lejlighed, og som med så meget andet, er der flere måder at indlære det på, og umiddelbart tænker jeg, at de fint kan kombineres.
Man kan starte i et lille rum, hvor man beder hunden søge, og når den er rigtig godt i søg, afbryder man, roser og belønner for godt arbejde, og herefter går man videre til et nyt område, hvor der er en duftkilde placeret, så man her kan få belønnet for fundet.
Alternativt lader man hunden finde en duftkilde, roser og belønner for det og sætter den i søg igen, selvom der ikke er flere kilder. Igen afbryder man, mens hunden er i godt søg og roser og belønner for arbejdet.
Det er dog vigtigt at huske at afbryde, mens hunden er i søg og ikke først, når den har opgivet og spørger om hjælp.
En interessant pointe var, at indlæring af tomme søg kan modvirke fejlmarkeringer, da hunden erfarer, at den belønnes for søgearbejdet og derfor animeres til at søge videre, selvom den ikke finder noget med det samme.

Tilbage til Selma og klasse 3 søget:
Vi startede på toilettet, hvor Selma søgte fint og intensivt. Hun fandt og markerede to kilder, jeg satte hende i søg igen, og da jeg vurderede, vi var færdige, huskede jeg at stoppe hende og færdigmeldte, mens hun var rigtig godt i gang med at søge - fed start! Jeg var rigtig godt tilfreds med os begge to.
Næste rum var butikken, og efter Selma havde været rundt 3-4 gange uden at finde noget, stoppede jeg hende og færdigmeldte igen, mens hun stadig var godt i gang, og fik belønnet hendes fine arbejde. Igen var jeg rigtig godt tilfreds med vores arbejde, og det var fedt at se hendes reaktion på et tomt søg - hun var glad og stadig godt tændt, da hun blev rost og belønnet.
Sidste rum var lageret, og her fandt og markerede Selma tre kilder, og da det var max, stoppede og færdigmeldte jeg der.
Jeg havde ingen tidsfornemmelse overhovedet, men set i bagspejlet, kom Britt ikke med 30 sekunders varsel ved nogle af søgene, så vi klarede det uden at være tæt på udløb af tid. Men vigtigst af alt så var det en topfed oplevelse! Selma var virkelig lækker at arbejde med, hun var hele vejen igennem motiveret og intens uden at være vimsende og stresset, og vi fandt, hvad der var at finde uden nogle fejl.
Det skulle senere vise sig, at Selma var bedst ud af 13 med de hurtigste tider og 0 fejl - sejeste lille Minimyre!

Toilet: 2 kilder - Selmas tid: 1.13 minut, max tid 2 minutter
Butik: Tomt søg - Selmas tid: 1.03 minut, max tid 2 minutter
Lager: 3 kilder - Selmas tid: 1.26 minut, max tid 4 minutter

Totalt: 3.42 minutter, max tid 8 minutter.

Jeg havde naivt forestillet mig, at Selma ville være træt, men det var hun ikke, så vi gik op og tog de tre beholdersøg, mens vi ventede på, de sidste blev færdige med klasse 3 søget.

Som afslutning var der en for sjov konkurrence, hvor vi (mennesker) ud af fire kilder skulle udpege, hvilke der var hhv eukalyptus og lavendel samt hydrolat og olie - det var jeg ikke ret god til!!!
Hunden (Molly fik lov) skulle finde to kilder i et halloweensøg. Det gik fint, og hun fandt, hvad hun skulle, selvom det dog var lidt svært med skeletter og edderkopper og bag tremmer.
Konklusionen må blive, at det er godt, det er hundene og ikke mig, der skal finde kilderne!


Britt har slået snuden til

Kommentarer

Populære opslag