Minimyre, dummy, legetøj og kegle = ingredienserne til god jagttræning

Torsdag er som altid jagttræningsdag, og i går var ingen undtagelse.

Det regnede, det var koldt, og det var mørkt, men lyset på banen og den gode træning gjorde, at jeg først opdagede, hvor meget det egentlig havde regnet, da jeg jeg kom hjem med en taske fyldt med våde ting, der skulle hænges til tørre sammen med tøjet.

Jeg havde ønsket mere lineføring, fordi det er der, hvor det virkelig halter for os, så vi lagde ud med "dobbelt-Ludo" mellem to udlagte belønninger, og det gik godt, så snart Selma kom i det rigtige mode.
Dernæst gik jeg en brugsprøvebane, som Aino havde sat op. De første 25 meter med lineføring gik fint, de næste 25 meter i jagtfod gik ok, på de næste 25 og de sidste 25 meter, var der lidt udfald og snusen. Snusen er sådan set ok, bare hun bliver ved mig og følger villigt - til brugsprøven altså... Målet er selvfølgelig pænt følge og kontakt.
Jeg satte Selma af, gik 50 meter, vendte mig, holdt en kort pause og gik tilbage. På vejen tilbage gik jeg lidt mod højre, lidt mod venstre, drejede om mig selv, hoppede og andre sære ting, hvilket løste problemet, jeg stødte på forleden dag. Det var fedt lige at få det testet og fedt, at min teori holdt stik, da jeg så kan gøre noget ved det.

Ny øvelse med at sende ud til en kegle og fløjte ned, gik supergodt. Selma blev klikket for interesse rettet mod keglen, derefter for at løbe ud, og til sidst blev hun fløjtet ned, og hun var klar til at få koblet "ud"-signalet på - ret sejt, hvis jeg skal sige det selv, og det skal jeg!

Egentlig var det meningen, at vi så skulle have trænet på markering med 3 dummies ligesom sidst, men i stedet valgte jeg at lave en masse repetitioner, hvor jeg kastede en dummy, lod Selma blive siddende og selv hentede den, for at forhindre knaldapporteringer. Hun fik derefter lov at hente et par stykker, hvor jeg belønnede opsamlingen med legetøj, for at bibeholde det hurtige tilbageløb.


Ingredienserne til en god jagttræning:
Minimyre, dummy, legetøj og kegle


Afslutningsvis lavede vi en fællessit på 50 meter - megasejt! På vej retur så jeg tendensen til snus, dog uden Selma rejste sig op, men jeg fik brudt den ved at være lidt uforudsigelig.
Dernæst en fællessit på 25 meter, hvor Aino løb rundt og agerede forstyrrelse - igen samme tendens som blev brudt på samme måde igen. Den nød skal vi nok få knækket.

Det var afslutningen på endnu en god jagttræning med Minimyren hos Du og din HUND, og selvom jeg egentlig havde forestillet mig noget andet, har jeg tilmeldt mig næste hold også... Dog kun som observatør, eller rettere med en selvtræningsplads.

Kommentarer

Populære opslag