Seminar med Simon Prins: It´s simple - not easy!

Efter fredagens kursus med Simon Prins så jeg rigtig meget frem til weekendens seminar om Scent detection og detection dogs, som blev afholdt i DKKs lokaler i Solrød Strand, og jeg blev ikke skuffet!!

Lørdag var der en masse spændende historie og en masse grundlæggende om indlæring og træningsprincipper, mens søndag bød på en masse ny viden om detection dogs og scent detection. Virkelig spændende, interessant og utrolig godt og levende formidlet af Simon Prins fra det hollandske politi.

"It´s simple, not easy!", gentog Simon mange gange i løbet af de to dage, og det kan man vel ikke rigtig være uenig i...

Der var rigtig mange spændende og vigtige pointer, men jeg hæftede mig særligt ved noget af det, Simon fortalte om at samle data og føre protokoller - lige noget for mig.

Før start: Planlæg!! Hvad skal hunden gøre? Hvordan skal hunden gøre det? Hvor skal hunden gøre det?
Hvad er målet? Hvor vil jeg hen, og hvornår vil jeg være der? Timelines bruges til at sætte tid på mål og delmål - ikke spor anderledes end i HTM/freestyletræningen... I like!

Think - plan - do!

Hvorfor planlægge? Fordi man ikke kan indsamle data uden at have opsat kriterier.

Under træning: Saml data! Og ikke kun de korrekte repetitioner, men også fejlene - dem lærer man mest af. (Line-ups er gode til at indsamle data)

Jeg vidste det i forvejen, men Simon havde en god måde at formidle budskabet om at være glad for fejlene, så man kan lære noget af træningen: If you don´t make mistakes you don´t learn!





Efter træning: Evaluer! Er jeg bedre nu end før?

Vi kom naturligvis ikke i dybten med alle emnerne, og jeg kunne uden tvivl have brugt mange flere dage sammen med Simon - han har ufattelig meget spændende at byde på, både teoretisk og praktisk.

Flettebutikken var naturligvis med, og der blev solgt for 700kr flet, klistermærker og armbånd til fordel for HMC


HMC-butikken

Kommentarer

Populære opslag