Nose Work Skills rules

Dagen i går blev brugt på et af de fedeste kurser, jeg længe har været på: NW Skills hos Johanna ⭐⭐⭐

Johanna lagde ud med at fortælle, at formålet med kurset ikke var at køre hjem og tænke, at vi og vores hunde er megaseje - tværtimod skulle vi gerne køre hjem og tænke "Holy cr*p, det skal vi også have trænet noget mere på!" Og som altid formåede Johanna at få lige præcis lysten til at gå hjem og træne og knokle videre frem.

Vi lagde ud med et kort søg med 5-7 gentagelser i løbet af 1 minut. Kilden sad i en en klods, som blev flyttet rundt mellem hver gentagelse.




Derefter et søg, hvor hundene skulle søge, samtidig med at de bakkede - her var jeg virkelig overrasket over begge tøser! Selma var rolig, fokuseret og koncentreret, hvor jeg havde forventet en lynbakning uden snus, og Molly havde jeg ikke forventet ville ind i den smalle passage, men hun klarede det også megagodt, så snart hun fandt ud af, hvad hun skulle.





I næste søg var en kilde placeret bag en bænk, som Johanna sad på, og her blev det tydeligt for mig, at både Molly og Selma skal blive bedre til at kæmpe sig frem til kilden, uanset om der er nogen eller noget i vejen - de løste det begge flot ud fra der, hvor de er nu, men der er uden tvivl et kæmpe udviklingspotentiale.




Næste søg var en miljøpåvirkning, som begge tøser klarede fantastisk - Selma syntes næsten, det var for sjovt!! Bobleplast og vippebræt kan i hvert fald ikke holde dem fra kilden, så vi er klar til at sætte flere udfordringer på.




Søg under et bord var næste udfordring. Jeg havde forventet, at Selma ville finde en løsning, men at Molly for det første ville kravle under og samtidig kunne snuse, dét kom bagpå mig! Megasejt!! Vi er klar til at skrue på sværhedsgraden.





Endnu en miljømæssig udfordring var at gå på en "sølvdug" - igen klarede begge tøser det fantastisk, og Selmas tempo røg et gear ned.




Tasken var en udfordring, der var vanvittig interessant, og som på ingen måde blev løst i nærheden af ok... Meget forsimplet var der en kilde i tasken, som Johanna gik rundt med i området, men ingen af hundene markerede på den, før den stod på gulvet - virkelig interessant.




Under måtten var der placeret en duft, og søgeområdet indehold A-bræt, slalomholderne og balancen - Selma tjekkede først alle genstandene ud, samtlige dutter og dimser, men til sidst fandt hun duften under måtten. Molly måtte guides, og der ligger også klart et udviklingspotentiale.




Rodehjørnet var en udfordring i at komme ind til kilden, der sad på støvsugeren inde bag vippen. Altså ikke en utilgængelig kilde, men et lidt mere utilgængeligt område. Begge tøser fik færten og ledte efter indgange, og der gik en rum tid, før de begge valgte at gå ind på samme måde: At krybe under i den ende, hvor vippen var lavest, for at vælge at hoppe over samme sted på vejen ud.




Det kan godt være, jeg tog hjem og tænkte "Holy cr*p!", men samtidig var - og ER jeg helt vildt inspireret, glæder mig til at arbejde videre med NW Skills, og selvom der er masser af huller i vores træning, så synes jeg alligevel, jeg har verdens allersejeste sortlinger!!


Velfortjent afslapning efter hjemkomst

Kommentarer

Populære opslag