Buster går på pension - nye planer

I onsdags var vi til juleafslutning hos Anja og Johanna, og som håbet og forventet medførte min tur i ringen med Selma den afklaring, jeg søgte.

Siden søndagens konkurrence har tankerne om Selmas freestyle-fremtid spøgt i baghovedet - jeg var glad for vores tur i ringen, men jeg viste også, at noget skulle ændres, for som det var der, bød jeg hende noget, hun ikke var klar til at håndtere. Og det hverken kan eller skal jeg, så noget skulle gøres, men hvad? Der var mange scenarier i spil, og da jeg til træning mandag aften talte med Anja om det, fik jeg et input, som jeg summede over hele vejen hjem. Det gav rigtig god mening, og vores tur i ringen til juleafslutningen bekræftede, at det er den vej, vi skal: Buster går på pension!

Vi er klar til et nyt program og i særdeleshed ny musik.
Busterprogrammet blev i sin tid lavet til Bakken Cup, hvor Selma var inviteret til at deltage i sandkasseklassen. Der var altså ikke en dybere mening med valget af hverken musik eller program, udover at det skulle passe til babyhunden, hvilket jeg syntes, det barnlige tema i musikken gjorde.
Meget er sket siden, Selma er blevet hurtigere, meget hurtigere, hun er unghund med alt, hvad det fører med sig, hun er blevet dygtigere, og alt det skal udnyttes og vendes til hendes fordel.
Vi er klar til ny musik, der fremhæver den hund, Selma er, der giver hende lov til at udfolde sig og som holder hende beskæftiget programmet igennem - som det er nu, holder jeg hende tilbage, dæmper hendes naturlige tempo og energi, og hun har for meget tid til at fokusere på andet end programmet. Vi skal ganske enkelt have noget mere up-tempo musik i spil. Men hvilken???

Nu går hele processen med musikvalg, historieopbygning og sammensætning af program i gang, og rent praktisk er jeg kommet dertil, hvor jeg har anskaffet en bog til formålet... Der er lang vej hjem!


Klar til planlægning af de nye programmer


Det kan synes tosset at gå i gang med to nye programmer på samme tid, men på den anden side, så er det nu, der er tid til det, da der ikke er konkurrence igen før til marts, og når beslutningen er truffet, så skal det også være nu!

Jeg har forespurgt i begge mine træningsgrupper, hvad de tænker vil passe til os, og jeg har fået nogle gode og meget forskellige forslag.
Det, jeg indtil videre er kommet frem til, er, at musikken skal fremhæve følgende hos Selma:
  • Tempo
  • Energi
  • Glæde
  • Gå på-mod
  • Pippi-attitude
Derudover vil jeg gerne fortælle en historie, og så er jeg ikke kommet længere. Men jeg har selvfølgelig en hel juleferie.





Farvel og tak til Buster - det var hyggeligt, så længe det varede.

Kommentarer

Populære opslag